Construire sediu nou pentru Secția de Pompieri Băilești

Construire sediu nou pentru Secția de Pompieri Băilești


CONSULTARE PUBLICĂ

30 AUGUST 2024 ora 12.00 sediul Casei de Cultură “Amza Pellea” din Băilești, str. Lt. Becherescu, nr 14

PMMS - Planul de Management de Mediu și Social (rezumat[1]) - Construire sediu nou pentru

Secția de Pompieri Băilești



Cadrul General

Acest plan de management social și de mediu (PMMS) prezintă impacturile de mediu și sociale și măsurile de atenuare legate de Construirea unui sediu nou pentru Secția de Pompieri Băilești
(SPB) din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență al Județului Dolj,
ca parte a unui proiect de investiții finanțat de Banca Mondială, Proiectul privind Consolidarea Managementului Riscurilor de Dezastre (P166302). Această investiție va implica consolidarea și modernizarea clădirii actuale pentru a asigura condiții de muncă îmbunătățite pentru personalul Secției de Pompieri Băilești  (SPB), caracteristici eficiente din punct de vedere energetic și facilitați destinate incluziunii persoanelor cu dizabilități și a tratamentului nediscriminatoriu față̆ de femei.

Acest PMMS are la bază Cadrul de Management Social și de Mediu (CMSM) care a fost elaborat în faza inițială a Proiectul privind Consolidarea Managementului Riscurilor de Dezastre în România. Acest document cadru prezintă procedurile și mecanismele care vor fi declanșate de Proiect cu scopul de a asigura conformitatea cu Politicile Băncii Mondiale, inclusiv Politica Operațională (PO)/Politica Băncii (PB) 4.01 Evaluare de mediu, PO/PB 4.11 Resurse culturale tangibile, PO/PB 4.12 Strămutare Involuntară și politica Băncii cu privire la accesul la informații, și cu legislația și actele normative și juridice care reglementează, în România, procesul de pregătire și implementare a cerințelor privind protecția mediului și cu standardele sociale privind implementarea proiectelor de dezvoltare. Obiectivul acestor conformări este de a asigura că activitățile proiectului sunt sustenabile din punct de vedere al protecției sociale și de mediu pe durata întregului ciclu de implementare, oferind personalului MAI, IGSU, DSU, contractorilor, sub-contractorilor și consultanților implicați un cadru instituțional, normativ și tehnic adecvat în acest scop.

Obiectivul și componentele proiectului - Proiectul Consolidarea Managementului Riscurilor de Dezastre

Acest proiect este primul dintr-o serie de investiții care urmăresc creșterea pe termen lung a rezilienței infrastructurii fizice de răspuns la dezastre și schimbări climatice. În acest sens, cea mai importantă nevoie adresată de proiect este asigurarea unor facilități de intervenție în situații de urgență reziliente la dezastre și moderne din punct de vedere funcțional.

Obiectivul proiectului vizează creșterea rezilienței infrastructurii critice de răspuns la dezastre și situații de urgentă și consolidarea capacităților administrației publice în sensul reducerii riscului de dezastre și adaptării la schimbările climatice.

Activitățile cuprinse în proiect sunt organizate în jurul a trei componente:

Componenta 1: Îmbunătățirea rezilienței seismice a infrastructurii de răspuns la dezastre și situații de urgență, prin investiții care vizează infrastructura de clădiri, pentru consolidarea structurală și pentru modernizarea acesteia.

Componenta 2: Consolidarea capacității tehnice de planificare a investițiilor astfel încât să se asigure reducerea riscurilor,

Componenta 3: Managementul Proiectului, o componentă care susține toate costurile legate de implementarea și gestionarea Proiectului și

Componenta 4: Răspuns în situații de urgență neprevăzute(CERC): Mecanism ex-ante la dispoziția guvernului pentru a obține acces rapid la finanțare pentru a răspunde la o criză sau o situație de urgență eligibilă.

Obiectivele Planului de Management Social și de Mediu

În conformitate cu politicile sociale și de mediu ale Băncii Mondiale, proiectul va fi supus unui set de proceduri și operațiuni menite să asigure evitarea sau atenuarea oricăror impacturi negative generate de proiect asupra mediului înconjurător și a comunităților locale, ca urmare a lucrărilor de consolidare, modernizare și utilizare a viitoarei clădiri. Acest Plan de Management Social și de Mediu prezintă condițiile de bază ale amplasamentului, beneficiile și riscurile preconizate în ceea ce privește protecția mediului și a comunității locale, precum și măsurile propuse de reducere a riscurilor potențiale.

Obiectivul evaluării de mediu (EM)

Obiectivul EM este să analizeze provocările proiectului în relație cu protecția mediului și comunitatea locală și să se asigure că aceste aspecte sunt identificate, adresate într-un mod care reduce potențialele riscuri și monitorizate pe parcursul implementării proiectului, în conformitate cu cerințele BM și legislația română aferentă protecției mediului și societății.

Locația și caracteristicile amplasamentului

Secția de Pompieri Băilești funcționează în clădirile situate în Băilești, strada Independenței nr. 16, județul Dolj.  Terenul care adăpostește clădirile este identificat prin nr. cadastral 37419 conform cărții funciare nr. 37419 al orașului Băilești, constând în teren în suprafață de 4550 mp. Corpul principal al clădirii operative care a fost folosit de pompieri și personalul SMURD a fost construit în anul 1900.

Secția de Pompieri Băilești (SPB) este una dintre cele șapte subunități de intervenție care sunt organizate în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Oltenia” al județului Dolj și acoperă intervenții în zona de sud și sud-vest a județului Dolj pe o suprafață de 800 km pătrați, incluzând un municipiu, 14 comune și 12 sate. Secția de Pompieri Băilești are misiunea de a proteja aproximativ 49.500 de persoane


Încadrarea evaluării de mediu a subproiectului

Proiectul a fost încadrat în Categoria B aferentă evaluării impactului asupra mediului derulată în cadrul proiectelor Băncii Mondiale. În acest caz, este necesară realizarea unei evaluări a impactului de mediu și pregătirea unui PMMS, pornind de la politicile BM și de la standardele naționale aferente evaluării impactului de mediu. PMMS-ul aferent acestui subproiect va fi utilizat pe parcursul implementării proiectului, iar principalele dispoziții ale documentului vor fi reflectate în documentațiile tehnice necesare investiției.


Impacturi și riscuri de mediu identificate la nivelul subproiectului

Concluziile generale ale PMMS relevă posibilitatea producerii unor impacturi negative, pe termen scurt, asupra aerului, solului, apei și mediului acustic, în special în timpul lucrărilor de construcții civile. Aspectele legate de mediu care pot fi asociate cu activitățile subproiectului includ: generarea zgomotului; impactul asupra solului și asupra apei în urma scurgerilor aferente lucrărilor de construcție; perturbarea traficului în timpul lucrărilor de construcție; praf și deșeuri rezultate în timpul lucrărilor și siguranța lucrătorilor. Cu toate acestea, aceste impacturi negative vor fi temporare și specifice amplasamentului  și ar putea fi ușor atenuate prin implementarea unor măsuri adecvate de atenuare și prevenire a acestora.


Impacturile și riscurile sociale identificate la nivelul subproiectului

Principalele rezultate ale analizei de impact social și ale studiului de fezabilitate indică un nivel redus al riscurilor sociale. Lucrările de construire nu vor implica achiziția de terenuri private sau producerea unor pierderi economice la nivelul proprietăților private din vecinătatea obiectivului de investiții.

Subproiectul va genera, în preponderență, un impact social pozitiv la nivelul comunității prin: asigurarea unui mediu sănătos și sigur pentru membrii existenți și viitori ai personalului SPB, reducerea riscurilor de colaps și accidentare în cazul unui cutremur, contribuția la procesul de adaptare la efectele schimbărilor climatice, promovarea egalității de gen și a accesului universal în noile facilități, promovând astfel tratamentul egal și nediscriminatoriu în rândul personalului curent și viitor al SPB cât și publicului.

În ceea ce privește posibilitatea producerii unor impacturi sociale negative, acestea sunt legate de procesul de relocare și și de condițiile de muncă de la nivelul locațiilor temporare, utilizate pe parcursul procesului de construcție, precum și de perturbări create de lucrările și echipele de construcție la nivelul proprietăților și instituțiilor.

Acestea pot include: disconfortul vecinilor cauzat de poluarea temporară datorită prafului și nivelului de zgomot, posibile întreruperi ale utilităților pentru proprietățile învecinate la momentul conectării noilor clădiri la gaz, apă, canalizare, electricitate, posibile daune la nivelul proprietăților private în eventualitatea producerii unor accidente în timpul lucrărilor de consolidare și modernizare; riscurile pentru sănătate și siguranță legate de consolidare și modernizare și relocarea personalului , creșterea temporară a congestionării traficului și a riscurilor de accidente rutiere în timpul transportului deșeurilor de construcții și al materialelor de construcție.

În ceea ce privește lucrările de construcție planificate, efectele legate de sănătatea și siguranța lucrătorilor pe șantier, în special având în vedere ponderea tot mai mare a lucrătorilor străini în cadrul proiectelor de construcție, vor fi evaluate odată cu începerea lucrărilor.

Planificarea adecvată, informarea publică, consultările cu părțile afectate, mecanismele de petiționare și procedurile de monitorizare să evite sau să mențină aceste efecte la un nivel minim.


Planul de management social și de mediu (PMMS)

PMMS-ul asociat subproiectului SPB include, pe lângă politicile sociale și de mediu ale Băncii Mondiale, o descriere a politicilor, cadrului legal și instituțional din România în ceea ce privește evaluarea de mediu EM, managementul protecției mediului, politicile de protecție socială și alte norme tehnice aplicabile investiției. Acest plan include, de asemenea: (a) o serie de acțiuni care vizează atenuarea impacturilor adverse identificate; (b) planul de monitorizare pentru implementarea PMMS; (c) cadrul de implementare, precum și o analiză sumară a beneficiarilor subproiectului.


Măsuri de atenuare a efectelor asupra mediului.

PMMS stipulează că toate impacturile negative asupra mediului asociate cu proiectul vor fi prevenite, eliminate sau reduse la un nivel acceptabil. Acest lucru poate fi realizat prin perfecționarea continuă și implementarea eficientă a măsurilor de atenuare a efectelor asupra mediului, inclusiv prin selectarea atentă a intervențiilor subproiectului care ar evita sau minimiza potențialele efecte negative asupra mediului înconjurător din zonele urbane învecinate:


consolidare și modernizare a clădirilor și structurilor vechi într-un mod care să prevină pe cât posibil tăierea arborilor, distrugerea peisajului aferent spațiilor verzi de pe amplasament, poluarea aerului și a solului; asigurarea securității muncii și a impactului asupra sănătății în timpul operațiunilor de sudură etc.


Măsuri de atenuare socială

ESMP include măsuri de atenuare menite să evite sau să reducă impactul negativ pe care implementarea subproiectului le poate avea asupra personalului SPB, asupra proprietăților învecinate și asupra membrilor comunității locale din orașul Băilești.

În ceea ce privește lucrările de consolidare și modernizare, echipa de implementare a subproiectului pe partea socială se va asigura că activitățile de planificare sunt sensibile la aspectele ce țin de securitatea si sănătatea in munca. subproiectului se va asigura că activitățile de planificare sunt sensibile la aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă. În scopul identificării și comunicării cu posibilele persoane afectate, pregătirea investiției implică un proces de consultare cu părțile interesate, organizarea unei dezbateri publice și asigurarea unui sistem funcțional de primire și soluționare a reclamațiilor venite din partea posibilelor persoane afectate.


Monitorizarea aspectelor sociale și de mediu

Monitorizarea aspectelor sociale și de mediu pe parcursul implementării subproiectului va asigura un flux de informații despre impactul social și de mediu al lucrărilor și despre eficacitatea măsurilor de atenuare. Aceste informații permit clientului și Băncii să evalueze succesul măsurilor de evitare/reducere a impacturilor negative și permite luarea de măsuri corective atunci când este cazul. Secțiunea de monitorizare a PMMS oferă: (a) detalii despre măsurile de monitorizare, inclusiv parametrii care trebuie măsurați, metodele de utilizat, locațiile de eșantionare, frecvența monitorizării; și (b) proceduri de monitorizare și raportare care să (i) asigure depistarea timpurie a condițiilor care necesită măsuri speciale de atenuare a impacturilor și (ii) să furnizeze informații despre progresul și rezultatele acțiunilor prevăzute în acest PMMS.


Supervizarea și raportarea aspectelor sociale și de mediu


Implementarea măsurilor prevăzute în acest PMMS va fi supervizată periodic de experții  sociali și de mediu din cadrul Unității de Implementare a Proiectului (UIP), conform graficului de monitorizare, precum și de către BM (în timpul misiunilor sale de supervizare) și de comisarii Gărzii de Mediu. Mai mult, specialiștii UIP vor prezenta informații semestriale sumarizate despre implementarea PMMS, ca parte a Rapoartelor de Progres care vor fi înaintate Băncii Mondiale.


Integrarea PMMS în documentațiile de proiect

Dispozițiile prevăzute în PMMS vor fi reflectate în cadrul documentației de proiectare a sub-proiectului din Băilești, fiind ulterior prevăzute în caietele de sarcini și devizele de materiale aferente contractelor de lucrări. În plus, contractanților lucrării li se va cere să includă costurile asociate cu implementarea și monitorizarea PMMS în ofertele lor financiare și vor trebui să respecte prevederile PMMS în timpul implementării activităților subproiectului.

Cadrul instituțional de implementare a PMMS-ului

Experții de mediu și sociali ai UIP sunt responsabili direct de punerea în aplicare a PMMS în toate etapele proiectului. Multe dintre responsabilitățile din cadrul măsurilor de atenuare se încadrează în responsabilitatea contractanților lucrării, ceea ce înseamnă că experții de mediu și sociali vor trebui să supravegheze și să monitorizeze punerea lor în aplicare. Doi experți în Securitate si Sănătate in Munca (SSM) de la IGSU vor sprijini monitorizarea aspectelor de sănătate și siguranță pe șantier.

Cu toate acestea, la nivelul fiecărui subproiect, este nevoie de expertiză locală pentru a sprijini pregătirea PMMS (de exemplu, condiții inițiale ale amplasamentului, relația cu mass media locală, organizarea procesului de consultare publică etc.), dar și în timpul implementării. Următorii membri ai personalului de la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Dolj  sunt așteptați să îndeplinească activități de sprijin pentru experții sociali și de mediu din cadrul UIP: ofițerul de relații publice, responsabilul de primirea și soluționarea reclamațiilor, coordonator local, expert tehnic, responsabil SSM, responsabil aspecte sociale și de mediu.


Implicarea părților interesate și informarea publică

Principalele părți interesate de subproiectul Băilești sunt comunitatea locală deservită de secția de pompieri, forța de muncă actuală a SPB, personalul angajat în lucrările de construire, precum și deținătorii și utilizatorii proprietăților învecinate, precum și instituțiile din zonă.

Se preconizează că proiectul va avea un impact negativ limitat asupra personalului actual al SPB, legat de disconfortul creat în timpul lucrărilor la nivelul proprietăților învecinate.

Cu toate acestea, zgomotul și praful generate în cadrul lucrărilor de construire, procesul de relocare a personalului și alte inconveniențe care pot afecta comunitatea locală ca urmare a acestor lucrări, constituie puncte de plecare ale procesului de implicare a posibilelor părți afectate/interesate. Subproiectul trebuie să creeze mijloacele menite interacțiunii și implicării acestor persoane/instituții, pentru a înțelege preocupările, disconfortul și sugestiile acestora, și pentru a atenua pe cât posibil impactul negativ față de acestea. Principiul director al procesului de consultare și de implicare este orientat spre practici de incluziune, prin acțiuni care promovează egalitatea și nediscriminarea și elimină barierele împotriva celor care sunt adesea excluși din procesul de dezvoltare, cum ar fi femeile, copiii, persoanele sărace și dezavantajate, persoanele cu handicap, minoritățile, asigurându-se că vocea tuturor poate fi exprimată în legătură cu beneficiile și impactul investiției.

Acțiunile de implicare prevăzute în cadrul acestui PMMS includ proceduri de informare publică, consultări publice, acoperire mass media și interacțiune virtuală sau directă cu părțile afectate. Acțiunile de comunicare și informare vor cădea în responsabilitatea expertului social al UIP cu sprijinul personalului de comunicare al ISUJ Dolj , cu îndrumarea expertului social din cadrul UIP.


Mecanismul de soluționare a petițiilor/reclamațiilor din cadrul proiectului

Mecanismul de soluționare a petițiilor/reclamaților este destinat să ofere tuturor părților potențial afectate un mijloc de a-și exprima preocupările sau de a face sugestii legate de implementarea subproiectului. Mecanismul dedicat reclamațiilor (e-mail dedicat, secțiune de reclamații pe site, procesul de soluționare a reclamațiilor) va fi promovat în timpul procesului de informare și consultare publică. În plus, față de canalele existente la nivelul IGSU, o cutie poștală dedicată primirii de reclamații sau sugestii va fi instalată la locația amplasamentului alături de un panou informativ cu detalii legate de opțiunile de petiționare (reclamații, sugestii, întrebări și complimente), intervalul de timp dedicat soluționării și trimiterii de răspunsuri, etc. În acest sens, deși în mod obișnuit nu sunt luate în considerare, reclamațiile anonime vor fi analizate și incluse în revizia săptămânală de către expertul social al UIP.

De asemenea, pentru a soluționa eventualele plângeri legate de cazurile de violență de gen asociate cu investiția a fost creată o adresă de e-mail dedicată, cu clauze specifice de confidențialitate.


Informarea și consultarea publică a PMMS-ului.

Prezentul PMMS a fost publicat pe 20.08.2024 și se află în procedură de consultare publică pentru o perioadă de 10 zile. Ședința de consultare publică va avea loc la data 30 august ora 12.00 la sediul Casei de Cultură “Amza Pellea” din Băilești, str. Lt. Becherescu, nr 14, oferind părților interesate posibilitatea de a participa în persoană sau online. Odată ce procesul de consultare va fi finalizat, o versiune care va încorpora comentariile și recomandările părților interesate va fi făcută publică de către IGSU.



[1] Planul complet poate fi consultat pe site-ul Inspectoratul pentru Situații de Urgență Dolj și pe pagina proiectului de pe site-ul de internet al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

20.08.2024